2016. november 1., kedd

Hogyan legyél katamarán versenyző 4. rész - Az első versenyed

Sok unalmas dolgot összeírtam az első 3 részben és ha ezeket elolvastad akkor most megérdemled, hogy végre kicsit versenyezz is.

Ebben a mostani részben az első versenyed stratégiáját és taktikáját írom le, hogy sikeresen "túléld".

Az első kérdésem minden versenyzőtől, hogy mi a cél? Mert az alapján kell összeállítani a verseny stratégiát. Mivel ti kezdő versenyzők vagytok sok esetben az első vitorlás versenyetek is ez, így a nincs túl magasra rakva. De azért azt is le lehet verni.

Tehát az első versenyen a célunk a körbe érés, hajó épségben tartása, és ha lehet ne legyünk utolsók.

Beneveztél, versenykiírást és versenyutasítást (ha van) elolvastad, több pálya esetén tudatosítottad magadban, hogy milyen színű bolyákat kell venned. A pályarajzot megnézted, a rajt procedurát is megnézted, hogy mi az osztálylobogód, megnézted azt is, hogy "I" vagy "P" lobogós rajt van-e.
Ha szabályokkal kapcsolatban vagy bármi mással kérdésed van akkor beszéld át a parton egy nálad rutinosabb versenyzővel.

Következő fontos pont, hogy reggel időben indulj. Mindenre legyen időd és ne kelljen kapkodni. Reggeliz meg rendesen és csomagolj egy kis kaját amit a hajóra ki tudsz vinni. Ennél már csak a folyadék pótlás fontosabb, szénsavmenteset vigyél ha lehetséges, mert a sok buborék puffaszt, teltség érzést kelt és éppen ezért nem tudsz belőle sokat inni. Pedig nagyon fontos a futamok közötti folyadék pótlás, még akkor is ha nem érzed szomjasnak magad. Ha nagy a meleg és nem szeretsz meleg vizet inni akkor én  ice tea-t szoktam vinni, mert az melegen is iható. Tudom cukros meg minden de legalább egy kis tápérték is van benne. Viszont colát és energiaitalt semmi képpen nem ajánlom mert tele van koffeinnel ami vízhajtó hatású. Ez nem csak azért rossz mert a vízen macerás állandóan mentőmellénybe és trapézba pisilni hanem mert, felborul a szervezet folyadékháztartása és romlik a teljesítőképesség.

Menjünk végre vízre, természetesen időben, hogy a rajt előtt legyen idő bemelegítésre. A legjobb ha egy teljes kört tudtok menni, kicsit belejöjjetek a fordulásokba halzolásokba és a szögeket érezzétek. Ilyenkor szoktam mondani, hogy figyeljétek meg a szelet, a pöfföket, hullámzást, stb ..... de ez rátok nem vonatkozik mert kezdők vagytok és még nem tudjátok mit nézzetek, na meg a hajó kezelése éppen eléggé lefoglal titeket.

Felhúzzák a narancssárga lobogót, 10 perc és rajt. Már ott vagy a rajtterület 100 méteres körzetében, kis szélben még közelebb. A rajtoltató hajó jobb oldalán de a rajtvonal meghosszabbításának a vonala alatt jobb csapáson szélben állva várakozol. Figyeled a hajó mozgását, hogy milyen irányba sodródik, ha 2 hajóhosszon belül van másik hajó akkor menj arrébb.

5 perc a rajtig, felhúzzák az osztálylobogót. Most még mindig a rendező hajó jobb oldalán vagy, de már nem vagy messzebb 50 méternél, kis szélben max 20 méternél.

4 perc a rajtig, felhúzzák az előkészítő jelzést - valószínűleg "P" lobogót - innentől fokozottan figyelsz, hogy jobb csapáson legyél. Ha le vagy fel kell igazítani vagy visszább menni akkor a manőver után azonnal jobb csapásra átfordulsz és szélbe állsz.

2-3 perc környékén elkezdheted a csorgást a rajtvonal irányába. A cél csak a tiszta szél, kerülöd a rajtvonal 2 végét, és középen próbálsz elrajtolni.
A két végét azért kerülöd mert az a legrosszabb vagy a legjobb pozíció. Ha a legrosszabb akkor logikusan azért nem mész oda, ha a legjobb akkor azért mert mindenki más ott akar rajtolni és valószínűleg erre neked van a legkevesebb esélyed.

1-2 perc a rajtig közeledsz a rajtvonalhoz, és figyeled a körülötted lévő hajókat, próbálj távolságot tartani. Ha 1 hajóhosszon belül van hajó akkor menj arrébb. Tartsál magad alatt helyet, hogy el tud indítani a hajót és ne engedd, hogy eléd álljanak, vagy föléd. Ezt azzal tudod kivédekezni, hogy közeledsz a rajt vonal felé élesen.

1 perc a rajtig, lehúzzák a "P" lobogót. Innentől végig mozgásban vagy, csorogsz, a hajó orra már nem áll a szél felé, viszont a vitorlákat jól kiengeded, hogy innentől ne a kormánnyal keljen gyorsítani lassítani, hanem a vitorla behúzásával, ki engedésével.
A kormányosnál van a shot és a kormány is (persze ki másnál lenne a kormány). Fél perccel a rajt előtt adja oda a shot végét a mancsaftnak, de úgy hogy még Ő is fogja.
A mezőny nagyságától és a vonalon lévő helytől függ, hogy a hajó megindításra és a sebesség felvételre 10-20 mp is van vagy csak 5 mp.
A jelenlegi magyar mezőnyben és természetesen nem túl erős szélben, erre lesz 10 mp-ed biztosan. Tehát a rajt előtt 10-15 mp-el elindítod a hajót, a mancsaft már trapézon van, behúzod a grószt és te is kimész a trapézra ( természetesen csak ha kell), már csak 5 mp a rajtig, szólsz a mancsaftnak, hogy húzza be teljesen a grószt és teljes sebességgel elrajtoltok.

Ha a rajt után dudaszó mellett felhúznak egy finn zászlót az a vitorlázásban a korai rajtot jelzi, azaz valaki a rajt előtt kint volt a vonalon. Ha úgy érzed te vagy menj vissza. "P" lobogónál elég a vonalat bárhol átlépni és újra elrajtolni, ha "I" lobogós (30.1 szabály) volt akkor kerülni kell a vonal bármelyik végét és úgy elrajtolni újra. Ha a javítás után leveszik a lobogót akkor te voltál, ha nem akkor nem te voltál vagy többen voltatok korai rajtosok.

De tegyük fel jól sikerült a rajt, verettek ezerrel tiszta szélben, de mi legyen ezután.
Nem szabad túl bonyolítani a stratégiát, én ilyenkor az úgynevezett fénymásoló taktikát javaslom. Azaz kövesd az elsőt, válaszd te is azt az oldalt ahol Ő megy és ezen kívűl csak arra figyelj, hogy tiszta szélben vitorlázzál.

Taktika. Na ezt sem szabad túlbonyolítani, jobb csapáson menjél bátran, úgy is útjogod van, bal csapáson meg ha úgy érzed neccesen férsz el valaki előtt akkor inkább menj el mögötte.
Egyetlen dolog van amire figyelj, hogy ha az utolsó pillanatban úgy érzed nem tudsz elmenni előtte akkor fordulj, mert ha ejtesz akkor begyorsulsz és ha nem tudod kellően megejteni akkor belemész oldalról.

A futam alatt ne csinálj sok manővert, menj hosszú takkokat, ne akarj okosabb lenni a többieknél és tutit húzni, mert úgy sem tudod, ha meg igen akkor nem neked szólt ez a cikk.

Élvezd a versenyzést és indulj minél több versenyen, mert ott tudsz a legtöbbet fejlődni. A versenyzés közben aztán szépen lassan tudatosíts magadban mindent és tanulj meg saját stratégiát építeni, tapasztald ki a más hajókkal szembeni nyerő taktikát és tűzzél ki célokat.