2016. november 29., kedd

Nemzetközi Nacra 17 edzőtábor

Virág Flóra 2014 óta vitorlázik Nacra 17-essel, de sajnos stabil partnert nem talált magának eddig. Jelenleg az Én mancsaftomat Jankovics Gábort "lízingeli" a következő olimpiai időszakra. A szezon végén találtak egymásra és kezdték el a felkészülést. Október elején részt vettek az Olasz Nacra 17 bajnokságon ahol 4.-ek lettek, előttük csak olimpiai szinten vitorlázó csapat végzett. Tehát biztató az eredményük, de majd az első ISAF World Cup-on kiderül mire is elég. Addig is végig kell edzeniük a telet. Másik magyar csapat és edző híjján az olaszokhoz csapódtak és járnak le edzeni havonta egy hétre. Most erről beszélgettem Gaboval.


Első kérdésem miben különbözik a hazai edzésetektől az olasz edzőtábor?
J.G.: Röviden mindenben. Hosszabban? Itthon nincs másik csapat akivel együtt tudnánk edzeni. Az F18-as hajókhoz sajnos nem lehet hozzá mérni, mert teljesen más szögeket és sebességet visznek a különböző szelekben. A hazai versenyek még csak-csak felfoghatóak egy gyenge edzésnek, de itt is inkább a rajtokat a stratégiát és taktikát tudjuk gyakorolni, mert a sebességre és szögekre a sok különböző hajó között nincs összehasonlítási alapunk.
Ezzel szemben kint ugyan ilyen hajókkal edzünk együtt, amit olyan egységek visznek akik profik. 

Mennyivel jobbak nálatok?
J.G.: Jobbak, de azért nem verhetetlenek és ott is vannak azért gyengébb egységek. Kis szélben egész közel vagyunk hozzájuk, sőt ott verhetőek. Egy jó rajt után magunk mögött tudjuk tartani őket, de ha jobb a rajtjuk akkor nagyon nehéz rajtuk fogást találni. Ebben nagyon más mint itthon..... Itt nincs olyan egység aki alád hauzol. Ahogy erősödik a szél úgy gyorsulnak, és itt nem elsősorban a hajósebességre gondolok, mert ott nincs nagy különbség, hanem a manőverekre. Mi még az út elején járunk. Illetve főleg én. Ahogy Flotyi mondani szokta még sok a pöszmögés. Ezt úgy értsd, hogy sok manőverünkben benne marad néhány másodperc.


Mire gondolsz pontosan, tudsz egy példát mondani?
J.G.: Igen. Vegyünk egy egyszerű fordulást. Megyünk dupla trapézon, nálam van a grósz shot. Fordulás. Még a manőver kezdete előtt átadom a kormányosnak a shotot és elindulok befelé a trapézról, ekkor elindul a manőver is. Lábbal letolom a svertet, átmegyek a túl oldalra, felhúzom a svertet és megyek ki trapézra, kapom vissza a shotot, ráhúzok és megyünk a másik csapáson. Nem bonyolult csak közben fúj a szél, hullámzik a víz, mozog a hajó. Ha csak 1 másodperccel gyorsabbak nálam, akkor annyival hamarabb veszik fel a sebességet és irányt, nem ez fél hajóhossz a nagy különbség, hanem az, hogy ő kapja meg hamarabb a szelet és én meg zavart szélbe kerülök. Mármost ha zavart szélben megyek mögötte akkor szépen lassan maradok le, ha főlé igazítok akkor az plusz 2 manőver. Mindkét esetben minimum 30-40 métert buktunk.

Kint milyen jellegű edzéseket végeztek?
J.G.: Mindenféle van. Sok kis futamot csinálunk minden futamot 3-5 rajt előz meg és mindig kihegyezzük valamelyik részét és arra helyezzük a hangsúlyt. Ekkor Mateo odaáll (Mateo Nicolucci az edző) a motorossal és videózza. Majd a parton kielemezzük, megfigyeljük a hibáinkat és a következő alkalommal megpróbáljuk kijavítani.

Mit értesz azon hogy kihegyezitek egy részét?
J.G.: Azon van a hangsúly. Például van, hogy 3-4 krajc bolyát rak ki az edző és minden bolya vételnél plusz egy kört kell menni, de persze spi fel-spi le.
Vagy egy másik esetben a bójavételeken mentünk végig úgy, hogy egycsapásos rövid pályát rak ki Matteo és megyünk 10 kört. Ezután kötelező víz pótlás, majd levezetés képpen még 5kör.

Hogy érzed miben kell javulnotok legtöbbet?
J.G.: Egyértelműen a rajt. Nagyon fontos a jó rajt. Sokat is gyakoroljuk, de sajnos ez a gyenge pontunk, és még a gyorsulás. Ez így furcsának tűnik de a hajó megindítását és a sebesség felvételét sokkal jobban csinálják az olaszok.

És mi lesz veletek, mit tudsz az osztály jövőjéről?
J.G.: Ha jól tudom, most tolták végig a rendszeren és már 99%-ig eldőlt, hogy változtatni fognak a hajón a következő olimpiai ciklusban. Új sverteket és kormányokat kap a hajó.

Hogy érint ez titeket?
J.G.: Hát ezt nehéz megmondani, de talán inkább kedvez mint hátrányos lenne, hiszen mindenkinek újra kell tanulnia az új hajót. Másfelől rossz is mert új hajót kell venni ami nem olcsó. Habár új hajó már amúgy is ránk férne.

Akkor elég változatosak az edzések, jó lenne itthon is ilyen.
J.G.: Igen. Nagyon szívesen látunk bárkit az itthoni edzéseinken, de már sajnos csak jövőre.

Akkor jövőre. Sok sikert nektek és jó szelet!
Dió