2016. október 27., csütörtök

Hogyan legyél katamarán versenyző 3. rész - Lobogó Jelzések

Az első két részben leírtam, hogy mégis mire számíthatsz egy versenyen a lebonyolítás és bürokratikus kötelezettségek tekintetében, és ha kedvet kaptál vagy jobban mondva nem riasztottalak el akkor most türelmetlenül várod, hogy végre "elrajtoljon a verseny" és végre arról írjak, hogy ott mit és hogyan csinálj.

Hát el kell hogy keserítselek titeket, mert még nem készültetek fel a rajtra. Vagy a rajt szabályokról, stratégiáról és taktikáról ne írjak? 

Persze ez csak költői kérdés volt, mert egy pályaversenyen a jó rajt nagyon fontos és ahogy nő a mezőny létszáma, úgy válik egyre fontosabbá.
Például, itthon általában 8-18 hajó indul egy versenyen, ha elrontod a rajtot kifordulsz és máris tiszta szeled van. Viszont egy világbajnokságon 70-90 hajó indul egy futamba, ott ha elrontod a rajtot akkor kész, akármennyire jó vagy a mezőny első felébe már nem nagyon érhetsz oda.
Egy túra versenyen már más a helyzet, ott is fontos a rajt, de minél hosszabb a verseny annál kevésbé van hangsúly a rajton, de nagyon rossz rajttal ott is elástad magad.
Példának vegyük a hazai kékszalagot. 5-600 hajó indul egyszerre, gyorsabbak és lassabbak is természetesen. A katamaránoknak és trapézos hajóknak egy kicsit könnyebb mert szekcionált rajt van, ahol lényegesen kevesebb hajó van és ráadásul mindenki tisztában van a szabályokkal. Míg a többség a tömeggel rajtol, ahol nagyon nehéz tiszta szelet találni. Ilyenkor a hajónk sebességéhez kell alakítani a rajt stratégiát, pl. lassabb hajók tömegében rajtolni ahonnan könnyen kiverekszi magát az ember és tiszta szélben jól tud haladni.
Sokáig folytathatnám a különféle példákat de a lényeg, hogy fontos a rajt és ehhez tudni kell a szabályokat és a lobogó jelzéseket.

És ha már a lobogóknál tartunk akkor nézzük végig a vitorlás versenyeken használt jelzéseket.


VERSENY JELZÉSEI


A látható-, és a hang-jelzések jelentése az alábbi. Egy fel vagy lefelé mutató nyíl (↑↓) jelenti a látható jelzés kitűzését, ill. bevonását. Egy pont (●) egy hangjelet; öt szaggatott vonás (– – – – –) ismételt hangjelzéseket; egy hosszú vonás (—) egy hosszú hangjelzést jelent. Amikor egy látható jelzést osztálylobogó(k) felett tűzik ki, akkor az csak arra az osztály(ok)ra vonatkozik.

Legelőször és leggyorsabban a halasztást jelző lobogót tanulja meg mindenki. A halasztó lobogó alatt kiegészítésképen a "H" és az a "A" lobogót használjuk rendszeresen. Míg a szám lobogók használatát még nem tapasztaltam a hazai versenyeken.






































Az érvénytelenítés jelzése alatt is kiegészítésképen a "H" és az a "A" lobogót használjuk rendszeresen.

A fenti előkészítő jelzéseket a rajteljárás során használják. A rajteljárás folyamán lobogó és hangjelzéseket használnak.

Legelső mozzanatként egy narancssárga lobogót húznak fel aminek jelentése, hogy leghamarabb 10 percen belül lehet rajt (több lehet de kevesebb nem), de ezt általában 10 percesnek használják a gyakorlatban, azaz 10 perc múlva rajt. 
5 perccel a rajt előtt húzzák az osztálylobogót, ha több osztályt egyszerre indítanak akkor a "V" lobogót használják.
4 percnél húzzák az előkészítő jelzéseket, amiket a fenti kép mutat. "P" "I" "Z" és "fekete" fentről lefelé haladva. A különbség az közöttük, hogy korai rajt esetén különböző módon kell javítani.
A "P" lobogó esetén csak újra átmenni a rajt vonalon.
"I" lobogó esetén a 30.1 szabály van érvényben. Ha az I lobogó kitűzésre került, és egy hajó testének, legénységének vagy felszerelésének bármely része a rajtjelzést megelőző utolsó percben a rajtvonal vagy valamelyik meghosszabbításainak pálya felőli oldalán van, a hajónak, mielőtt rajtol, a rajtvonal valamely meghosszabbítását keresztezve kell visszatérni annak rajt előtti oldalára.
"Z" lobogó esetén a 30.2 szabály van érvényben. Ha a Z lobogó kitűzésre került, a rajtjelzését megelőző utolsó percben a hajó testének, legénységének vagy felszerelésének egy része sem lehet a rajtvonal két végpontja és az első jel által meghatározott háromszögben. Ha egy hajó megsérti e szabályt és azonosítják, tárgyalás nélkül egy 20%-os pontbüntetésben kell részesíteni, amit a 44.3(c) szabály szerint kell kiszámítani. A hajót akkor is büntetni kell, ha a futamot újrarajtoltatják vagy újravitorlázzák, de nem büntethető, ha a rajtjelzés előtt azt halasztották vagy érvénytelenítették. Ha a hajót ugyanazon futam egy következő rajtkísérleténél hasonló módon azonosítják, akkor egy újabb 20%-os pontbüntetést kell kapnia.
"Fekete" lobogó esetén a 30.3 szabály van érvényben. Ha a fekete lobogó kitűzésre került, a rajtjelzését megelőző utolsó percben a hajó testének, legénységének vagy felszerelésének egy része sem lehet a rajtvonal két végpontja és az első jel által meghatározott háromszögben. Ha egy hajó megsérti e szabályt és azonosítják, tárgyalás nélkül ki kell zárni, még akkor is, ha a futamot újrarajtoltatják vagy újravitorlázzák, de nem büntethető, ha a rajtjelzés előtt azt halasztották vagy érvénytelenítették. Ha a rajtjelzés után általános visszahívást jeleztek vagy a futamot érvénytelenítették, a versenyrendezőségnek ki kell írnia a hajó rajtszámát a futam következő figyelmeztető jelzése előtt, és ha a futamot újrarajtoltatják vagy újravitorlázzák, a hajó nem vitorlázhat rajta. Ha mégis így tesz, kizárása nem ejthető ki a sorozat pontjainak számításakor.
1 perccel a rajt előtt a 4 percesnél felhúzott lobogót leveszik.
0 perckor azaz a rajt pillanatában az 5 percnél felhúzott osztálylobogót veszik le.


Ha a fentiek alapján elrajtolunk és esetleg kicsit korábban, akkor az alábbi visszahívó jelzéseket alkalmazzák. Az egyéni visszahívót akkor veszik le amikor a korai rajtos kijavítja hibáját, több korai rajtos esetén amikor az utolsó is javította hibáját. Ha nem megy vissza mindenki akkor 4 perc után leveszik.

Az általános visszahívót nagyobb mezőny esetében használják és sok esetben motorcsónakkal a mezőny előtt végigmennek, hogy mindenki lássa.






































Javaslom mindenkinek a Vitorlázás versenyszabályainak a letöltését és olvasgatását, és nem kell megijedni a közel 200 oldaltól, mert igazából az első 30-40 pontig lévő szabályokat használjuk a 99%-ban.