2016. október 16., vasárnap

Hogyan legyél katamarán versenyző 2. rész - A kötelező dolgok

Az előző részben leírtak alapján leigazolt minket egy egyesület, van már igazolásunk, MVSZ versenyengedélyünk és a sportorvosi vizsgálaton is minden rendben volt. Kötöttünk biztosítást is, így minden bürokratikus kötelezettségnek megfelelünk. Már csak egy dolog maradt, hogyha valamilyen osztályban versenyzünk akkor annak az osztálynak a tagja kell hogy legyünk és oda is tagdíjat kell fizetni. Jelenleg az M3 osztályban nincs tagdíj. F18 osztályban 5.000 Ft/év, mert a magyar F18 osztály tagja a nemzetközi osztálynak és oda az osztály fizet tagdíjat minden fő után. Ez azért fontos mert, ha el akarunk indulni egy külföldi versenyen akkor az első kérdésük, hogy tagja vagyunk-e az osztálynak valahol.
Mehetünk versenyezni, de hol is kezdjük.

Az itthoni versenyek többségének az időpontja a hunsail.hu oldalon megtalálható, itt keressünk az F18 vagy M3 osztály versenyeire. Ha itt bonyolultnak találjuk a keresést akkor érdemes ellátogatni a nacra.hu oldalra, ahol összegyűjtve a katamaránok részére kiírt versenyek listája megtalálható. Ugyan ez a lista ezen a honlapon is fenn lesz (ha nem felejtem el, mert éppen vitorlázom).

Végre itt a tavasz kinéztük a versenyt amin indulnánk, de mit is kell tenni. Először is nevezni. Ha MVSZ rendezésű a verseny akkor a hunsail.hu-n minden info fenn van és nevezhetünk online is a vihar rendszerben, továbbá fizetni is lehet neten keresztül. Ami tök jó, mert nem kell e miatt hamarabb lemennünk. 
Csak ezt éppen a személyes kapcsolatok sinylik meg, és egy kezdő versenyzőnek ez a legnagyobb baja, mert nincs kitől megkérdezni, hogy mégis mi várható a versenyen.
Ezért olvassuk el figyelmesen a versenykiírást és a versenyutasítást, továbbá előfordul, hogy ezek kiadása után van valami fontos közlemény, ezt a hirdetőtábán keressük. 
Egyébként ha a parton duda szó mellett felhúzzák az "L" lobogót akkor annak a jelentése is az, hogy közlemény lett kirakva a hirdetőtáblára.

Hú itt kezdődnek a bajok - legalábbis az első versenyüket megélők között -, "L" lobogó ? melyik is az? Ezen ne aggódjatok mert a Kékszalagon indulók 90 % garantálom nem tudja melyik is ez. Pedig ők igazán nagy vitorlázók, hiszen a kékszalagon is indultak. 

Na de minden iróniát félretéve a vitorlázásban a lobogókkal jeleznek mindent, ezért érdemes egy kicsit felkészülni a lobogókból. Erre több jó módszer is van. Az egyik hogy fogod a Vitorlázás Versenyszabályai című könyvet és bemagolod - na ezt senki nem csinálja. Viszont bemennek egy vitorlás boltba és vesznek egy matricát, amin a versenyjelzések lobogói és jelentésük szerepel. Ezt mindenkinek javaslom, kivéve akik bemagolták. Van egy másik jó módszer, hogy vásárolunk egy Regatta Boardgame társasjátékot és a télen jó sokat játszunk vele. A játék során szépen meg lehet tanulni a fontosabb szabályokat és lobogójelzéseket.

Tudunk már mindent, ismerjük a lobogókat, és indulunk a versenyen. 
Emlékeztek ugye, hogy elolvastátok a versenykiírást és emlékeztek rá, hogy mikor lesz az első futam, milyen pálya lesz,  "I" vagy "P" lobogós rajt lesz-e, meddig lehet futamot indítani, stb.
A futamok általában 10 vagy 11 órakor szoktak kezdődni, érdemes rajt előtt fél órával oda érni, hogy a pályát egy kicsit bevitorlázd és megfigyeld a sajátosságait, figyeljétek a szelet és megbeszéljétek a stratégiát.

A katamarán versenyek többsége Alsóőrs és Csopak előtt van, ha Alsóőrsről indulok akkor a futam előtt 1 órával szeretem vízre rakni a hajót, hogy kényelmesen odaérjek. A Tihanyból indulók 1,5 órával a futam előtt indulnak, a Zamárdiak 2 órával. Ha messzebb van a hajód akkor jó korán kell kelned, vagy a verseny előtt érdemes átvinni Alsóőrsre.

Szóval vitorlázunk ki a pályára. Van időnk mert időben indultunk. Nagyon fontos a pálya felé vitorlázás közbeni bemelegítés. Minden manővert többször is megcsinálunk. Aminek csak egyik célja a bemelegítés de közben a technikát is ellenőrizzük, hogy minden rendben működik-e.
Nagyon fontos, hogy ne úgy menjünk oda a rajthoz, hogy még ki se húztuk a spit, mert az első kihúzásnál lehet meglepetés ha rosszúl kötöttük be.

Általában Up and Down pálya szokott lenni a katamarán versenyeken. Azaz rajt után cirkáló szakasz jön, a bója vétel után van egy kis félszeles szakasz a betét bójáig, ez a szakasz arra szolgál, hogy a spi kihúzást előkészítsük, de kis szélben már itt is fel lehet húzni a spit. Aztán megyünk vissza hátszélben, jobban mondva háromnegyed szélben mert hátszélben lassúak lennénk, viszont a következő bója hátszélre van rakva. Itt is 2 db bója szokott lenni, de ezek egyformák és ezeket kapuként kell venni. Azaz a kettő között kell elmenni és újra lehet kezdeni a cirkálást, mert általában 2 kör szokott lenni egy futam. Tehát újra cirkáló majd betét bója vétel és újra hátszél. Majd befutó, de néha a kapubóját kell venni a 2. körben is. De ugye emlékeztek a versenykiírásra, mert ott olvastátok, hogy kell-e venni a kaput a 2. körben vagy nem.

Le van írva az is hány futam lehet és általában az utolsó nap mikor indíthatják az ucsó futamot. De ha valamit nem jegyeztetek meg, ne aggódjatok kérdezzétek meg a pályán egy másik versenyzőtársatoktól.

Vége az utolsó futamnak, mindenki megy haza, és most jön az igazi szívás, legalábbis ha a díjkiosztóra el akarsz menni (ami azért illik, főleg ha dobogóra állsz), ez sokszor elég nehezen kivitelezhető távolabbi csapatoknak. Pl. visszavitorlázol a bázisodra, elpakolod a hajót és utána indulhatsz a verseny rendezésének a helyére, legalábbis ha van esély hogy odaérj. Ezért érdemes a hajót Alsóörsön tartani, de logikusan egy Zamárdi lakos e miatt nem tartja a hajóját Alsóörsön.

Az első két részben leírtam, hogy mégis mire számíthatsz egy versenyen a lebonyolítás és bürokratikus kötelezettségek tekintetében, és ha kedvet kaptál vagy jobban mondva nem riasztottalak el akkor kövesd a további részeket, amikben megpróbálok mindenre kitérni, rajt, cirkálás, hátszél,  bója vételek, befutó, szabályok, stratégia, taktika, stb ..... Nem ígérem, hogy minden héten lesz új cikk, de igyekszem.

jó szelet mindenkinek!
Diószegi Zoltán
Magyar bajnok katamarán versenyző és edző