2016. október 11., kedd

Hogyan legyél katamarán versenyző bevezető 1. rész.

Sokan álmodozva nézik a suhanó katamaránokat a Balaton a tengeren vagy éppen a youtubon. Csodálják a versenyzőket és a versenyzők világát amit valami megfoghatatlan elérhetetlen misztikumnak képzelnek.

Hát nem így van!!!

És ha elég elszántságot érzel magadban és figyelmesen követed ezt a több részből álló cikk sorozatot akkor jövő tavasszal már bátran kiakaszthatod magad egy versenyen akár a saját katamaránod trapézára.

Ebben a bevezető részben be szeretném mutatni az osztályt, a hajót és hogy miről fogok írni a többi részben.

Itthon 5 katamarán osztály van,  az M0, M1, M2, M3 és F18. Az M0, M1, M2 a nagykatamaránok méret szerinti besorolására van míg az M3 és F18 a kis sport vagy beach katamaránok osztálya.
Az M3 osztály magába foglal minden 21 láb vagy az alatti katamaránt, így az F18-at is. De az F18 a népszerűsége miatt ki tudott emelkedni az M3 osztályból és önálló osztályként működik.

Az F18 osztály egy formula osztály - formula 18 - azaz nem egyforma hanem csak egyforma méretű hajókkal versenyeznek benne. Ez a katamarán osztály a világ legnépszerűbb katamarán osztálya, ebből a hajóból adnak el a legtöbbet és ennek az osztálynak vannak nemzetközi szinten a legtöbb elérhető versenye.
Több gyártó is gyárt ilyen hajókat de az osztály szigorúan szabályozza őket. Nem enged drága anyagokat felhasználni, minimalizálta a hajó súlyát 180 kg-ban pedig fele ennyiből is ki lehetne hozni, igaz tripla áron. Mindez úgy tűnik, hogy ezekkel a szabályokkal a fejlődést akarják gátolni, ami igaz is. Mert azt  szeretné az osztály, hogy megfizethető maradjon és ne az nyerjen akinek jobb hajója van hanem az aki a jobb vitorlázó. Tehát bárki vásárolhat olyan hajót és vitorlát amivel világbajnokságot nyertek.


Az osztály szigorú szabályozása ellenére mégsem teljesen egyforma teljesítményűek a hajók. Mindig van egy kiemelkedő típus ami sikeresebb a többinél és ez motiválja a többi gyártót, hogy javítsanak a hajójukon. Napjainkban a Nacra gyártja a legjobb hajókat. Az elmúlt 3 évben a Nacra F18 Infusion MKII típusával nyerték a világbajnokságot. Ennek a gyártónak egy másik típusát választották be az olimpiai hajók közé (a Nacra 17-est) és Nacra carbon 20 és carbon 20 FCS néven ennek a gyártónak a hajói nyerik a világ legnagyobb katamarán túraversenyét, a 600 hajót felvonultató Texel szigetkerülő versenyt.

Magyarországon ráadásul csak a Nacra képviselteti magát. Kaphatóak más hajók is de megfelelő alkatrész és szervíz támogatást csak a Nacra nyújt itthon. Gondolok itt arra, hogy mondjuk veszel egy 10 éves hajót, vitorlázol, élvezed, minden tök jól megy, míg egy szép júliusi napsütéses napon nagy sebességgel elütsz a víz alatt valamit. Nem láttad, nem tehetsz róla, nem tudtad megelőzni, de a kormányodnak annyi, eltört. A maradék kormánnyal simán kijössz és indulhat a matek, mit, honnan és mennyiért tudsz szerezni. Még szerencse hogy egész héten szabin vagy, mert így talán lesz elég időd, hogy utána járj, hogy honnan szerezd be. Viszont ha Nacrád van akkor semmi gond, mert egy telefon és délután már a kezedben az új kormány, és így a szabidat vitorlázással tudod eltölteni nem  alkatrész kereséssel.

De térjünk vissza az F18-ra. A formula 18-as hajók 5,5 méter hosszúak, 2,6 méter szélesek, 9,1 méteres árbocuk van, amire egy 17nm grószt és egy 4,15 nm fokot használnak cirkálás közben és egy 21 nm genakkert hátszélben. Az esély kiegyenlítést sulyokkal végzik. Azaz a túl könnyű legénységnek plusz kilókat kell felpakolnia a hajóra. Az extrémen könnyűek meg kisebb fokot és kisebb genakkert használnak.

NA DE VÉGRE VERSENYEZZÜNK MÁR. Most hogy ismerjük a hajót menjünk el egy versenyre.
Ami elsőre csak elhatározás kérdése, de azért még sem olyan egyszerű. A versenyek többségén csak igazolt versenyzők indulhatnak. Azaz akik egy olyan sportegyesület tagjai amely sportegyesület tagja a Magyar Vitorlás Szövetségnek (MVSZ). Ez azért fontos mert így tud számára az egyesület versenyengedélyt kérni az MVSZ-től. És még nincs vége mert kötelező az évenkénti sportorvosi vizsgálat is. Amit nem szabad bürokratikus kötelezettségnek tekinteni, hanem inkább egy felülvizsgálatnak, amit így legalább évenként megismétlünk. Úgy ahogy szemrebbenés nélkül visszük kötelező szervízre a kocsinkat is, pedig az csak egy pótólható tárgy, míg életünkből csak ez az egy van, mégsem fordítunk rá sokszor elég figyelmet.

Tehát mehetünk végre versenyezni. Van igazolásunk sportorvosival, van versenyengedélyünk, és most már tényleg csak egy dolog hiányzik, egy felelősség biztosítás.

Sajnos a versenyek hevében olykor előfordul 1-2 ütközés, és hogy ilyenkor ne kelljen perelni és behajtani a károkozón a kárösszeget, ezért kötelező a versenyeken a biztosítás, hasonlóan az autók kötelező biztosításához. Elég sokan kínálnak ilyen biztosítást pl.: Allianz, Groupama de ha külföldi versenyekre is akarunk menni akkor a Panteneiust ajánlom, mert csak ők vállalják a millió euró feletti fedezetet. A hazai versenyekre elég bármely más biztosító fedezete is.

És ha mindez megvan akkor most már tényleg indulhatunk egy versenyen. Jó. Na de mégis, hogyan és mit csináljunk, és mikor, meg merre?

A következő részekben mindenre kiterjedő választ fogtok kapni a szabályoktól a taktikáig, de ha valamit mégis kihagynék akkor írjatok - a katamaranoktatas@gmail.com-ra - és válaszolni fogok rá.

Jó szelet mindenkinek
Diószegi Zoltán
Magyar bajnok katamarán versenyző és edző