2015. május 18., hétfő

Dávid és Góliátok csatája avagy hogyan verte meg a 20 lábas nacra a 30 lábas katamaránokat

Tolnay Kálmán Emlékverseny 2015. abszolút befutási sorrend 1-3
1. Nacra Carbon 20 - Diószegi-Székely
2. RSM DTM - Vándor Róbert
3. Black Jack - Nagy R. Attila
Nehéz elfogultság és nagyképűség nélkül leírni, hogyan győztük le egy 20 lábas katamaránnal az SL 33-ast és a GC 32-est, de azért megpróbálom összefoglalni ezeket a tényeket.



A HAJÓK - a hajókat nézve mind a 3 hajó a jelen katamarán generáció csúcsát jelentik de mégis nagy a különbség köztük.

gc32

A GC 32-es egy foileres 32 lábas hajó, magasított árboccal. Képes repülni és ezért lényegesen nagyobb sebességre képes mint az egyenes vagy ívelt svertes katamaránok de csak közepes és nagy szélben, míg kis szélben hátrány az L alakú repülősvert mert kicsit fékez. A csapat beszámolói alapján az eddigi csúcssebességük szél felé közel 25 csomó, hátszélben meg 35 csomó.



Az SL 33 egy ívelt svertes a méretéhez képest könnyű és természetesen magasított árbocos katamarán. Az America kupára készülő csapatok edzőhajója volt néhány évvel ezelőtt. Repülni nem képes, viszont az ívelt svert emelő hatásának köszönhetően a víz tetejére emeli a hajót, sokat csökkentve a test ellenállását és növelve a sebességet. És néha néha ki is ugrik ami ugyan látványos de lassít és veszélyes is, mert a hajó ilyenkor kezelhetetlen. A csapat a mostani versenyen javította meg kreuzban a csúcs sebességüket 18 csomóra, míg raumban valahol 25-30 csomó körül lehet a csúcsuk (ez csak tipp). A teljességhez még hozzátartozik, hogy az SL33-nak is van foileres – azaz repülős - változata, de a Black Jack Sailing Team a balatoni kis szelekre inkább az ivelt svertet választotta.


A Nacra Carbon 20 gyakorlatilag az SL 33 kistestvére. Ami nem véletlen, hiszen ugyan az a Melvin és Morelli páros tervezte mint az SL-t, de ők tervezték egyébként a 72 lábas Americas Cup katamaránok többségét, a 2010-es győztes Oracle trimaránt, de még a 88-ban győztes Stars&Strips katamaránt is. A fent említett katamaránokkal ellentétben a Nacra Carbon 20 nem rendelkezik nagyobb riggel sőt semmi tuning nincs rajta. Ez egy gyári hajó amit bárki megvehet a “boltban” a fenti hajók árának tizedéért. És természetesen ennek a hajónak is van repülős változata. A versenyen 26,3 csomó volt a csúcssebessége raumban és 17 csomó kreuzban.



A CSAPATOK

SAILING TEAM RSM DTM HUNGARY – a Vándor Róbert és Kalocsi Zsolt által létrehozott és vezetett csapat tudatosan építette a katamarán karrierjét. F18-assal kezdték a tanulást, a hazai versenyeken kívül több világbajnokságon is részvettek. Majd a ONE’DOR néven a Pauger műhely épített nekik egy 35 lábas katamaránt amit később tovább tuningoltak, de nem váltotta be a reményeiket ezért 2014-ben vásárolták meg a fent említett GC32-est. Nem titkoltan azzal a reménnyel, hogy kékszalagot nyerjenek.

TEAM BLACK JACK – Nagy R. Attila Dr Kaáli Nagy Gézával hozta létre a csapatott 2014-ben. A hajó kormányzását sem bízta másra és minden katamarán versenyzési tapasztalat nélkül ült az SL33 kormánya mögé. A jól összerakott csapat szépen viszi a hajót és szép eredményeket értek el eddig, de a Kékszalagot még nekik sem sikerült megnyerni. Talán pont a kis katamarános alap tudás hiányzik a csapatból, hogy a hajóból ki tudják vitorlázni a 100%-ot.

KENGURU SAILING TEAM – A Diószegi Zoltán és Jankovics Gábor F18-as katamarán pároshoz csatlakozott Székely András 2009-ben amikor elsők közt hoztak Magyarországra nagy katamaránt, a 25 lábas Concept 25-öst. Ez a hajó igazából sosem volt nyerő esélyes, ezért jó szél esetén a Nacra Carbon 20-ra ülnek át mostanában, de ez a hajó csak 2 személyes azért a Kékszalagon 3 emberrel nincs esélye. A csapat rendszeresen részt vesz a hazai katamarán versenyeken és a legjobbak között van. F18-assal 4 világbajnokságon voltak már és sikerült az aranycsoportba is bejutniuk illetve futamot is nyerni. A nagyhajós versenyeken ritkán vesznek részt mert inkább a pálya versenyeket szeretik a túra versennyel ellentétben.


ÉS AKKOR HOGY GYŐZTE LE DÁVID A 2 GÓLIÁTOT?

Sok szerencsével. Már a rajtnál elaludt a 2 nagyobb hajó és tiszta szélben jól jött el a 20-as. Az első pályajelig végig élesen kellett menni és csak az utolsó 500 méternél lehetett ráfuttatni, itt még nem volt nagy különbség a hajók között, de a kisebb katamaránnak fontos volt a pozició tartása, mert míg ő nem nagyon zavarta a nagyok szelét fordítva ez más lett volna. Az Alsóörs-Siófok szakasz raumos volt. Itt a Nacra Carbon 20 genakerrel tompán és gyorsan elhúzott a többiektől. A GC-nek élesebben kellett menni, hogy jó legyen a sebessége míg az SL a tompább utat választotta de lassú volt. A Siófoki bója viszont nem volt a helyén ezért a bója keresgetés össze hozta újra a csapatokat és szinte egyszerre kezdték a cirkálást vissza Füredre. Ami szintén a Nacrának kedvezett a folyamatosan erősödő szélben. A GC tudta tartani a sebességet de tompább volt, Füredig több mint 1 km magasságot vesztett. Az SL tudta tartani az élességet de lassabb volt. Ezen az Alsóörs-Siófok-Füred szakaszon dőlt el a verseny. Ha a szél 5-10 fokot kelet felé fordult volna akkor a GC ideális szögeket tudott volna vitorlázni és a sebesség fölényét tudta volna érvényesíteni, de így gyakorlatilag gyorsan ment rossz irányba. Az SL abban az esetben nyerhetett volna ha a szél nem erősödik hanem gyengül.
Az utolsó Füred-Tihany-Füred szakaszon megint csak raum és kreuz volt, ahol tovább nőtt a NACRA CARBON 20 előnye és végül 12 perccel futott be a 2 “nagyágyú” előtt egy másfél órás versenyen.