2016. november 17., csütörtök

Hogyan legyél katamarán versenyző 7. rész - Teljesítményanalízis és versenypiramis



Hagyjuk a mellébeszélést és csapjunk bele a közepébe, legalább is aki a 7. részig kitartott megérdemli hogy most mellőzük a hosszú bevezetést és a lényegre térjünk. Innentől már haladó szintre lépünk, ami nem azt jelenti, hogy a kezdők el se olvassák, hanem azt, hogy kijelölünk egy utat amit be kell járniuk.

Az előző részben írtam a tudatosságról ami most is fontos. Tudnunk kell, hogy hol tart a jelenlegi tudásunk és mi a cél. Ismerni kell a gyengéinket és erősségeinket, hogy a cél eléréséhez lássuk min kell javítani. Ezért készítsünk egy teljesítményanalízist amihez segítségül használunk egy versenypiramist, és ezt évről évre tegyük meg, valamint visszamenőlegesen is nézzük mi valósult meg belőle.

A versenypiramis alapja a felkészülés, megfelelő alapok nélkül nincs esélyünk jó eredményt elérni. Itt gondolok a megfelelő fizikai és mentális készültségre valamint a hajó versenykész felkészítésére. Magyarul ha szar a hajónk esélyünk sincs, de ha jó a hajónk viszont az első futam után már kifingunk akkor sincs esélyünk.

Ha ez rendben van akkor erre építjük a hajókezelésünket. Jó hajókezelés kell. Jó manőverek, fordulás, halzolás, spi le, spi föl, megállás, elindulás, trapézra kimenni és bejönni, biztonságosan állni minden szél és hullámkörülmény között.

A jó hajókezelés semmit nem ér sebesség nélkül. Ehhez elengedhetetlen az előző két pont. Kell egy jól felkészített hajó, ami jól be van állítva - ennek van sebesség potenciálja. És akkor már csak sok-sok edzés kell, és szépen lassan gyorsulni fogunk.

Stratégia. Gyorsak vagyunk, már csak jó irányba kell menni és nyerni fogunk, de ha mégis utolér minket valaki akkor jó taktikával legyőzhetjük.

FELKÉSZÜLÉS - HAJÓKEZELÉS - SEBESSÉG - STRATÉGIA - TAKTIKA

Ezek egymásra épülnek és csak akkor ér valamit a következő ha alatta stabil alapok vannak. Hiába vagyunk jók fejben és jó a stratégiánk taktikánk, ha nincs meg hozzá a sebességünk. Sebességünk nem lesz ha nem tudunk stabilan a trapézon állni. És a trapézon nem fogunk biztonságban állni ha a hajót nem készítjük fel rendesen és leszakadunk a trapézról .... persze azt gondoljuk, ilyen nem fordulhat elő.
Hát tévedtek, én a tavalyi évben kétszer szakadtam le a trapézról, amivel két kormányhosszabítót törtem el. A legrosszabb az egészben, hogy a második alkalommal a világbajnokságon az aranycsoport első futamán szakadtam le, és az eltört kormányhosszabító miatt az utána lévő 2 futamban sem tudtunk indulni. Számokban kifejezve a 48. helyről a 77-re estünk vissza. Mindez egy szar kötél miatt. A trapéz kampó kidörzsölte és emiatt elszakadt még a VB előtti versenyen, ezt a VB-re kicseréltem új kötélre, de a tökéletes kötelet nem tudtam beledugni mert rosszul volt elégetve a vége, ezért eggyel vékonyabb kötelet raktam bele, ami könnyedén átment rajta. Dynema volt, jó minőségű, nem is szakadt el, csakhogy a terhelés alatt és a víztől szépen ellaposodott és áthúztam csomóstul és újra leszakadtam. Azért mert lusta voltam és a tökéletes megoldás helyett kompromisszumot kötöttem. Saját káromon tanultam és újra bebizonyosodott ami nem 100% az nem jó, tehát a 99,9 % is kevés.

Na a story után térjünk vissza a lényegre a teljesítmény analízisre, amit a lent látható versenypiramison tudtok megtenni. Nehéz így %-ban meghatározni ezeket a nem mérhető értékeket, de azért nem lehetettlen. Menjünk csak végig rajta.


Fizikum: egyszerű, hány fekvőt tudsz? Mennyi idő alatt futsz le 5 km? 100 fekvő és 18 perc a 100 %.
Én jelenleg 40 fekvőt (40%) tudok és 22 perc (77,8 %) alatt futom az 5 km-t (összesen 58,9 %).

Hajó és vitorlák állapota: ez se bonyolult, az új 100%, évente 10 %-ot esik. Nekünk 2016-os a hajónk, az jövőre már csak 90%-os lesz.

Hajókezelés - sebesség - stratégia - taktika : na innen kezdődnek a problémák a mérhetőségbe.
Kiindulásként vedd a rajt, cirkáló, hátszeles és bójavételi eredményeidet és azt írd be mindegyikhez, majd amiben erősnek érzed maga ott 10%-25%-kal javítsd, ahol gyengének ott 10%-25%-kal rontsd az eredményed.
Pl: visszaemlékszem a tavalyi hazai versenyekre általában jól rajtolok, de azért nem mindig a legjobban -80%, ezen belül a hajókezelésem 80%-10%=70% mert nem mindig sikerül jól megállnom, 80%-25%=55% a sebességem, mert rossz a gyorsulásom, taktika marad 80%, a stratégia 80%+10%=90% mert általában jól kitalálom honnan kéne rajtolni és hogyan.



Cirkálás, nem szokott gond lenni vele 90%. Hajókezelés 90%, sebesség 90%, Stratégia 90%-25%=65% mert ha valamivel megvernek akkor azzal, hogy más irányba mennek, taktika 90%.

Hátszél, na itt már szokott probléma lenni. 70%. Hajókezelés 70% (marad mert nagy szélben a manővereimen van még mit javítani), sebesség 70%+20%=90% mert iszonyú gyorsak vagyunk az új hajóval, stratégia 70%-25%=45% gyorsak vagyunk de nem mindig jó irányba, taktika 70%+20%=90% mert a közelünkbe lévő hajókat megverjük legtöbbször.

Bójavételek, itt szigorú leszek max 60%. Hajókezelés 60%-10%=50% majd ha a spi szakasz végén a bójánál halzolva, élesen ki tudok jönni, úgy hogy közben kimegyek trapézra, kormánnyal és shottal a kezembe akkor majd lesz több is. Sebesség átlagos marad a 60%, Stratégia 60%+25%=85% fejben azért könnyű, taktika 60%+10%=70% mert többet nyerek mint vesztek.

Ha valaminek nem tudjátok az értékét akkor írjatok be 50 %-ot, és ha még pontosabb analízist akarsz akkor ugyan ezeket az értékeket csináld meg kis-közepes-erős szélre is.

És a legjobb az egészben, hogy ha a kitöltés után végignézed nem kell gondolkodni hol kell javulnod.
Én a jövő évi edzéseken elsősorban bójavételeket fogom gyakorolni, majd a rajtolást, mert ezek a gyengéim, de ez szerintem a hazai mezőny nagy részére elmondható.

Gyerünk, álljatok neki a saját versenypiramisotok összeállítására.

Jó szelet.
Diószegi Zoltán
Magyar bajnok katamarán versenyző és edző